شرط پشیمانی در قرارداد

3.8/5 - (19 امتیاز)
۳.۸/۵ - (۱۹ امتیاز)

شرط پشیمانی در قرارداد با پرداخت خسارت و بدون تعیین مدتی برای پشیمانی یک شرط عوامانه و مبهم و پر اشکال و دردسر سازی است که بعضاً در تنظیم قراردادها و خصوصاً مبایعه نامه ها درج می شود و اختلاف نظرهای زیادی را ایجاد کرده است.

شرط پشیمانی در برخی موارد، متضمن نوعی اختیار فسخ معامله است با پرداخت خسارت و تفاوت آن با خیار شرط این است که خیار شرط بدون پرداخت خسارت است ولکن شرط پشیمانی از قرارداد با پرداخت خسارت مقطوع.

اکنون با فرض که این شرط دلالت بر حق فسخ قرارداد نماید، نکات مهم ذیل باید مورد توجه قرار گیرد :

مدت شرط پشیمانی در قرارداد

از آنجا که گفتیم این شرط یک شرط عوامانه و غیر حقوقی است، لذا معمولاً مدت در آن ذکر نمی شود و سوالی که همیشه در این موارد پیش می آید که بالاخره پشیمانی تا کی ؟

برخی قضات و وکلای محترم در نگاه اول تصور می کنند که این شرط مدت ندارد و در نتیجه قرارداد باطل است و بسیاری دعاوی و پرونده های ابطال معامله در این خصوص مطرح شده است. در حالی که مدت این شرط در دل خود مبایعه نامه نهفته است و مدت آن تا زمان تاریخ سر رسید قسط بعدی ثمن و یا سررسید تحویل و یا نهایتاً سررسید تنظیم سند رسمی است و اگر مدتی برای تحویل و یا تنظیم سند هم ذکر نشده باشد، در این صورت مدت پشیمانی همان مدت عرفی تحویل و یا تنظیم سند در نوع مبایعه نامه های املاک مثل آن مبایعه نامه است.

شرط پشیمانی در قرارداد

فلذا نوعاً و عرفاً و منطقاً، پشیمانی تا مدت اندکی بعد از بیع متصور است که طرف مدام توی ذهن خود دو دو تا چهار تا می کند که مبادا ضرر کرده باشد و یک مدتی مثلاً بیشتر از خیار مجلس که در همان بنگاه و هنوز قدم بیرون از بنگاه نگذاشته است می تواند فسخ کند. ولی این که بعد از تاریخ سر رسید قسط بعدی ثمن و یا قسمت اعظم ثمن (و به طریق اولی دریافت قسط بعدی ثمن) و یا سر رسید تحویل (و به طریق اولی بعد از تحویل) و یا خصوصاً بعد از تاریخ سر رسید تنظیم سند رسمی (و به طریق اولی خود تنظیم سند رسمی)، بتواند ادعای پشیمانی کند دیگر حرف اضافی است.

اسقاط ضمنی شرط پشیمانی

شرط پشیمانی همچون سایر خیارات ممکن است به طور ضمنی اسقاط گردد. همچون فروش ملک توسط خود خریدار روی همان مبایعه نامه. موارد مهم تر اسقاط ضمنی شرط پشیمانی از جانب فروشنده، تکرر دریافت اقساط ثمن معامله است. یعنی مثلاً قسط بعدی و یا قسمت اعظم ثمن معامله را دریافت کرده و حالا پشیمان شده است. آیا منطقی است ؟؟ همچنین دریافت آن بخش از ثمن بیش از خسارت خود پشیمانی نیز از جمله امارات و قرائن اسقاط ضمنی از جانب خریدار و یا فروشنده است.

ضمناً تاریخ سر رسید قسط بعدی و یا قسمت اعظم ثمن معامله، می تواند به عنوان سقف مدت شرط پشیمانی تفسیر گردد و خود گرفتن قسط بعدی و یا قسمت اعظم ثمن معامله به عنوان اسقاط ضمنی شرط پشیمانی. بستگی به نظر قاضی و شرایط پرونده دارد.

شرایط استفاده از شرط پشیمانی

به فرض که پشیمانی داخل در مدت باشد و به فرض که اسقاط ضمنی نشده باشد، از آن جا که خیار شرط به معنای اخص کلمه نیست، لذا اِعمال آن با رعایت قاعده ی لا ضرر است.

(منع سوء استفاده از حق)

پشیمانی در دل خود ضرر دیدن و یا به سود متعارف نرسیدن را دارد که عُقلاء و نوع آدم متعارف پشیمان و نادم می گردد. حال وقتی هیچ ضرری به پشیمان وارد نشده و یا سود هنگفت را از دست نداده است، دیگر پشیمان شدن نوعاً متصور و محقق نیست و این که طرف ادعای پشیمانی دارد، شخصی است نه نوعی. یعنی باید نوعاً شرایط معقولی پشیمانی را توجیه کند. چرا که شرط پشیمانی نباید موجب کاسبی و ضرر زدن به طرف مقابل باشد.

همچنین در حالی که طرف معامله تخلف نموده است، پشیمانی قابل استناد نیست. مثلاً نتوانسته پایانکار را اخذ نماید و سپس از معامله پشیمان می گردد.

تشریفاتی بودن اِعمال فسخ به سبب پشیمانی در قرارداد

با توجه به این که در شرط پشیمانی ذکر شده است که خسارت پرداخت گردد، لذا به نظر می رسد اِعمال شرط پشیمانی باید توام و ضمن پرداخت خسارت باشد. یعنی واریز خسارت شرط تحقق فسخ است و این حالت یک نوع فسخ تشریفاتی است که به صرف اعلام اراده محقق نمی گردد.

نتیجه گیری

با توجه به اصل لزوم قراردادها، باید شرط پشیمانی تفسیر مضیق گردد به حداقل موارد متقن و یقینی آن یعنی مدت آن به کمترین زمان و اسقاط ضمنی آن به هر اماره و قرینه ممکن. چرا که ثبات معاملات به هم نریزد و افسار گسیختگی قرارداد توسط درایت قاضی رام گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

25 دیدگاه در “شرط پشیمانی در قرارداد
  • ۱۴۰۲-۱۱-۰۱ at ۷:۱۱ بعد از ظهر
    Permalink

    سلام بنده قرارداد مشارکت در ساخت با یه بنگاهی نوشتم که زمین از بنده است شبی که این قرارداد را نوشتیم و امضا زدیم هیچ شرط پشیمان پولی ذکر نشده بود بعداز چند روز طرف چون سه نسخه تو بنگاه بود طرف که خودش صاحب بنگاه است مبلغ سیصد میلیون به عنوان پشیمان پولی اضافه به سه نسخه اضافه کرده است آیا میتواند خسارت بگیرد

    Reply
    • ۱۴۰۲-۱۱-۰۶ at ۸:۲۹ بعد از ظهر
      Permalink

      با سلام؛ این که الحاق و جعل است و سندیت ندارد.

      Reply
  • ۱۴۰۲-۰۲-۱۴ at ۱۱:۴۱ قبل از ظهر
    Permalink

    با درود و سپاس
    من آپارتمانی به برادرم فروخته ام و سند زده ام با قیمتی بسیار پایین حدود شش ماه پیش
    الان میتونم اعتراضی داشته باشم نسبت به قیمت پایین آپارتمان یا خیر
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید ????

    Reply
    • ۱۴۰۲-۰۲-۱۷ at ۶:۲۱ قبل از ظهر
      Permalink

      با سلام؛
      با خیار غبن می تونید اقدام به فسخ معامله و ابطال سند انتقال نمایید مشروط به این که اثبات کنید الان متوجه قیمت واقعی شدید و فوری فسخ کردید و خیار غبن هم اسقاط نشده باشد و یا اگر اسقاط شده باشد، غبن افحش صورت گرفته و خیار غبن افحش ساقط نشده باشد.

      Reply
  • ۱۴۰۱-۱۲-۱۶ at ۲:۴۸ قبل از ظهر
    Permalink

    با سلام و تشکر

    Reply
    • ۱۴۰۱-۱۲-۲۷ at ۷:۲۵ بعد از ظهر
      Permalink

      سلام و سپاس

      Reply
  • ۱۴۰۱-۱۰-۱۶ at ۵:۱۸ بعد از ظهر
    Permalink

    باسلام

    یک ماشین خریدم بهم گفت سالم هستش بعد یک هفته فهمیدم بهم دروغ گفته حالا میتونم شکایت کنم؟

    مبلغ پشیمانی نوشته ولی بدون مدت

    حالا میتونم مبلغ پشیمانی را بدهم و فسخ قرارداد کنم

    چون بهم دروغ کفته بود

    Reply
    • ۱۴۰۱-۱۰-۱۸ at ۲:۰۳ بعد از ظهر
      Permalink

      با سلام؛
      از طریق خیار فوری عیب و یا مطالبه ارش باید اقدام شود. نیازی به فسخ با شرط پشیمانی نیست.

      Reply
  • ۱۴۰۱-۱۰-۱۶ at ۵:۱۲ بعد از ظهر
    Permalink

    سلام
    یه ماشین خریدم بعد یک هفته فهمیدم شاسی ها ضربه خورده و گلگیرها تعویض شدن

    حالا میشه ادعای خسارت کنم؟
    درقولنامه حق پشیمانی نوشته شده ولی مدت نزده

    ایا میتوانم شکایت کنم؟

    Reply
    • ۱۴۰۱-۱۰-۱۸ at ۲:۰۳ بعد از ظهر
      Permalink

      با سلام؛
      از طریق خیار فوری عیب و یا مطالبه ارش باید اقدام شود. نیازی به فسخ با شرط پشیمانی نیست.

      Reply
  • ۱۴۰۱-۰۸-۱۷ at ۹:۲۷ بعد از ظهر
    Permalink

    یا وکیل نیستید یا بلد نیستید.حق پشیمانی بدون تعیین زمان موجب ابطال‌بیع میشود

    Reply
    • ۱۴۰۱-۰۸-۱۸ at ۵:۱۶ قبل از ظهر
      Permalink

      این ایراد شما در مقاله پاسخ داده شده است. مدت صریح نیاز نیست. مدت ضمنی هم کفایت می کند. در ماده ۴۰۱ قانون مدنی نگفته (صریحاً) ولی مثلاً در ماده ۶۱۳ گفته صریحاً. مبانی قانون مدنی (ضمناً) را هم قبول دارد مثل ماده ۴۵۴ و ۶۷۲ ۹۶۸ و … ، خوب شد سبب شدید من یادداشتی در سایت در خصوص ((بررسی قیود صریحا و ضمنا در قانون مدنی)) بنویسم.

      Reply
  • ۱۴۰۱-۰۸-۱۶ at ۶:۳۷ بعد از ظهر
    Permalink

    سلام وقت بخیر
    معامله زمین کردیم با شریکم حالا شریک من کل زمین خرید و چک ۸ ماه دیگه بهم داد می‌توانم قبل پاس چک پشیمان بشم ؟
    قولنامه بنگاه نوشتیم و سند رسمی نداره زمین

    Reply
    • ۱۴۰۱-۰۸-۱۸ at ۳:۱۹ بعد از ظهر
      Permalink

      با سلام؛
      خیر مگر در قرارداد صریحاً یا ضمناً شرطی در این خصوص باشد.

      Reply
  • ۱۴۰۰-۱۰-۲۰ at ۱:۵۶ بعد از ظهر
    Permalink

    سلام جناب ببخشید بنده یک ماشین فروختم الان دوهفته است یک میلیون پول بابت تعویض پلاک نزد خریدار مونده و بقیه ثمن‌ معامله رو پرداخت کرده الان میگه پشیمونم و ماشینو نمیخوام ماشین کاملا به رویت خریدار رسیده و سالم بودن و بی رنگ بودن در حضور خریدار اثبات شده به نظرتون میتونه ادعای مغبون بودن بکنه. و شکایت کنه

    Reply
    • ۱۴۰۰-۱۰-۲۰ at ۵:۰۹ بعد از ظهر
      Permalink

      با سلام؛
      خیار غبن یا عیب فوری است و باید بلافاصله در صورت غبن یا عیب فسخ نماید در غیر این صورت ساقط می گردد.

      Reply
  • ۱۴۰۰-۱۰-۱۱ at ۱:۳۸ قبل از ظهر
    Permalink

    سلاوقت بخیر پدرم فوت شده ایشون حدودا ۲۵ سال پیش ملکی رو خریده و اون رو تصرف نکرده در قراردادی که نوشته شده شرط پشیمانی اومده و این شرط بدون مدت هست و ضمانت فسخ اون پول هستش همچنین بخش عظیمی از ثمن معامله پرداخت شده در اقساط مختلف. فروشنده بر علیه من دادخواست داد که من پشیمان شدم و چون مدت نداره این قرار داد رو میخوام فسخ کنم و ضمانتش که همون پول هست رو بهتون بدم اما چون گواهی حصر وراثت تقدیم دادگاه نکرد قاضی رای به ابطال دادخواست داد میخواستم بدونم اگر دادخواست بدم راه به جایی دارم؟؟ ممنون میشم پاسخ بدید

    Reply
    • ۱۴۰۰-۱۰-۱۱ at ۴:۳۳ بعد از ظهر
      Permalink

      با سلام؛
      شرط پشیمانی دیگر الان بعد از گذشت این سال ها و پرداخت اعظم ثمن معامله قابل استناد نیست. از استدلالات همین لایحه و نظرات سایر وکلاء استفاده نمایید.

      Reply
  • ۱۴۰۰-۰۹-۱۲ at ۶:۴۰ بعد از ظهر
    Permalink

    سلام وقت بخیر . ما یک خونه فروختیم ولی فقط در حد نوشتن قولنامه و گرفتن نصف مبلغ در حین نوشتن قرارداد بعد متوجه شدیم قیمت خیلی از چیزی که دادیم پایینتر است و خسارت بزرگی ب ما وارد شده چطور میتونیم قرارداد رو فسخ کنیم راهی براشوهست?

    Reply
  • ۱۴۰۰-۰۱-۱۸ at ۷:۴۷ بعد از ظهر
    Permalink

    سلام.ماخانه مان را یکسال هست فروخته ایم.همگی پشیمانیم خانوادیمان همه درعذابیم.خواب راحت نداریم.بخاطرفروشش هیچکدوممون اروم و قرارنداریم.همش خونه جلوی چشممون هست…داخل این قانون چیزی برای ماذکرنشده که خونمون برگرده؟؟؟چشم هممون پیششه.زندگیمون خراب شده بخاطرفروشش.خواهش میکنم کمک کنید…دیگه چیزی ازمون نمونده.

    Reply
    • ۱۴۰۰-۰۱-۱۹ at ۵:۵۵ بعد از ظهر
      Permalink

      سلام
      خونه تون رفته خداتون که نرفته …

      Reply
  • ۱۳۹۹-۰۸-۰۶ at ۱۰:۱۹ قبل از ظهر
    Permalink

    ا سلام
    تقریبا ۲ ماه پیش خانه ای را خریدم وهنوز در مراحل انتهایی انتقال سندشه پس از تخلیه ملک متوجه شدم که خونه خیلی خرج داره و صاحب خونه خرابیها رو مخفی کرده بود
    روی شوره دیوارها کاغذ دیواری زده بود
    قناصی دیوار ها رو هم با کمد و مبل پوشونده بودن حالا من تقریبا ۸۵درصد پول رو دادم طرف هم رفته خونه خریده ولی من پشیمون شدم و حاظرم خسارت فسخ رو بدم
    آیا میتونم از طریق مراجع قضایی اقدام کنم ؟
    نتیجه حاصل میشه ؟
    ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    Reply
    • ۱۳۹۹-۰۸-۰۷ at ۷:۱۲ قبل از ظهر
      Permalink

      سلام
      در مقاله شرط پشیمانی در قرارداد به طول کامل توضیح دادم. البته استناد به شرط پشیمانی نسبت به خریدار باید مقبول تر و سهل گیرانه تر باشد تا فروشنده چون اصولاً فسخ به ضرر خریدار است با این افزایش شدید قیمت ملک.

      Reply
  • ۱۳۹۹-۰۷-۲۹ at ۱:۰۷ قبل از ظهر
    Permalink

    من ماشینی معامله کردم که از لحاظ موتوری و بدنه مشکل دا.ر بوده و ماشین را با توجه به هزینه ها از فروشنده که خود قبمت گزاری کرده بود خریداری کردم الان بعد از گذشت یکماه فروشنده اصرار به فسخ معامله دارد مدت زمان فسخ معامله خودرو چند ردز استچ

    Reply
    • ۱۳۹۹-۰۷-۲۹ at ۸:۲۲ قبل از ظهر
      Permalink

      با سلام؛
      اگر فسخ بر اساس شرایط مندرج در قرارداد باشد، در مهلت متعارف و زود که دلالت بر رضای به معامله محسوب نگردد. به تشخیص قاضی است. اگر خیارات قانونی مثل عیب و غبن باشد فوری است.

      Reply