تنظیم قرارداد فروش سهام

4.4/5 - (19 امتیاز)
۴.۴/۵ - (۱۹ امتیاز)

قرارداد فروش سهام شرکت های تجاری سهامی خاص و با مسئولیت محدود تابع قوانین عام حقوق مدنی و قوانین خاص حقوق تجارت است. بنابراین در تنظیم قرارداد واگذاری سهام باید به این قوانین دقت کنیم. در ادامه این مقاله به بررسی موارد و نکات مهم در واگذاری و صلح سهام می پردازیم، در صورتی که با مطالعه این نکات ابهام شما برطرف نشد میتوانید جهت سفارش تنظیم قرارداد با ما تماس بگیرید.

تنظیم قرارداد انتقال یا فروش سهام

در این مقاله توضیحاتی در خصوص نحوه ی تنظیم قرارداد انتقال سهام ارائه می دهیم. البته این توضیحات فقط جهت آشنایی با برخی موارد مهم این قراردادها است و پیشنهاد می گردد که تنظیم قرارداد فروش سهام تحت نظر یک وکیل متخصص قراردادها صورت گیرد و به اطلاعات اینترنتی و خود درمانی حقوقی اکتفاء نگردد.

۱/ عنوان قرارداد فروش سهام

عنوان قرارداد فروش سهام نباید مبایعه نامه و یا فروش سهام باشد. چرا که طبق ماده ۳۳۸ قانون مدنی مبیع باید عین باشد و بر این اساس حقوق معنوی و حقوق غیر مادی از قبیل سهام و حق الامتیاز و حق اختراع و حق مولف و امثالهم نمی تواند موضوع مبایعه نامه قرار گیرد. فلذا بهتر است تحت عنوان قرارداد انتقال سهام طبق ماده ۱۰ قانون مدنی باشد و یا عقد معین صلح سهام.

۲/ طرفین قرارداد فروش یا انتقال

طرفین قرارداد شامل انتقال دهنده که همان سهام دار شرکت است و انتقال گیرنده است و خود شرکت به هیچ وجه طرف قرارداد قرار نمی گیرد. نهایتاً شرکت می تواند تایید کننده مفاد قرارداد باشد.

در صورتی که انتقال دهندگان و انتقال گیرندگان چند نفر و متعدد باشند، باید مشخص گردد که چه کسی به چه کسی و به چه مقدار و تعداد سهام انتقال می دهد.

۳/ موضوع قرارداد واگذاری سهم

موضوع قرارداد یعنی همان سهامی که منتقل می گردد. در این قسمت باید مشخصات و اوصاف سهام از قبیل تعداد سهام و تعداد کل سهام شرکت و نوع سهام (ممتاز و بی نام و …) و شماره ثبت و محل و نام کامل شرکت ذکر گردد.

نکته مهم این که علاوه بر تعداد سهام و تعداد کل سهام شرکت باید درصد سهام مورد معامله نسبت به کل سهام شرکت نیز قید گردد تا افزایش بعدی سرمایه از نوع افزایش تعداد سهام، موجب افت ارزش و رای و تعداد سهام انتقال گیرنده نگردد.

۴/ مبلغ قرارداد

مبلغ سهام دو جنبه دارد. مبلغ اسمی سهام طبق اساسنامه که معمولاً ناچیز است و قیمت عرفی و روز سهام که بر اساس مجموع دارایی های مثبت و منفی و حقوق و تعهدات و دیون و اموال مادی و غیر مادی شرکت ارزش گذاری می گردد.

در تعیین مبلغ سهام شرکت باید کلیه این موارد مورد لحاظ قرار گیرد. ضمناً سود متعلقه به سهام تا زمان انعقاد قرارداد نیز باید تعیین تکلیف گردد و با مبلغ قرارداد اشتباه نگردد.

۵/ شرایط ضمن عقد

شروط ضمن عقد محل مناسب برای توافقات تکمیلی و فرعی طرفین است که در این جا چند مورد خاص را ذکر می کنیم :

۵-۱- مجوز انتقال بر اساس اساسنامه

در قرارداد باید مصوبه هیئت مدیره و یا مجمع عمومی دائر بر تجویز انتقال سهام قید و یک نسخه از آن به انضمام صفحه ی مربوطه از دفتر سهام شرکت پیوست قرارداد گردد.

۵-۲- نحوه انتقال رسمی سهام در دفترخانه

در قرارداد انتقال سهام در شرکت های سهامی خاص بعضاً سند رسمی انتقال هم تنظیم می شود. البته در شرکتهای با مسئولیت محدود طبق ماده ۱۰۳ قانون تجارت، تنظیم سند رسمی صلح سهم الشرکه واجب و حتمی است و حتی به نظر برخی دادگاه ها شرط صحت انتقال است. فلذا در خصوص تاریخ دفترخانه و خسارت تاخیر در ایفای تعهد و هزینه های انتقال و مالیات و غیره باید توافق گردد.

۵-۳- ثبت انتقال سهام و تغییرات در اداره ثبت شرکت ها

بعد از انتقال رسمی سهام در دفترخانه، باید انتقال سهام و تغییرات در اداره ثبت شرکت ها نیز به ثبت برسد. البته در قانون تجارت ثبت انتقال سهام الزامی نیست ولی در عمل تغییرات انتقال سهام نیز به اداره ثبت شرکت ها اعلام می گردد. کلیه هزینه ها و عملیات و پیگیری های اداری ثبت و انتقال سهام و مالیات ها و تاریخ ها و مواعد باید قید گردد.

۵-۴- پیوست نمودن اموال و حقوق و تعهدات شرکت

با توجه به این که ارزش واقعی و عرفی سهام بر اساس دارایی های مثبت و منفی شرکت تعیین می گردد، باید کلیه اموال منقول و غیر منقول، اموال مادی و غیر مادی، دارایی ها، مالکیت ها، مطالبات و دیون سررسید شده و سررسید نشده، محکومیت های مراجع قضایی و اداری، تعداد پرسنل، اسناد تجاری صادر و تسلیم شده به اشخاص، قراردادها، مالیاتها، بیمه و تامین اجتماعی، مفاصاها، احکام دادگاه ها، مجوزها و پروانه ها و گواهی نامه ها، حساب های بانکی، طلبکاران و بدهکاران، انبارها، صندوق ها، فهرست اصل اسناد و مدارک مهم، نرم افزارها، رمزها و پسوردها، کلیدها، ترازنامه و بیلان مالی و غیره به طور واضح و مستند در قرارداد فروش سهام شرکت قید گردد.

۵-۵- تعیین تکلیف اعضای هیئت مدیره و تحویل مهر و دسته چک و سربرگ

در صورتی که انتقال گیرنده برای خود سمت مدیریتی قائل شده است، باید همزمان با قرارداد انتقال یا صلح سهام، صورتجلسه تغییرات و ترکیب جدید هیئت مدیره تنظیم و در خصوص تحویل مهر و سربرگ ها و دسته چک شرکت نیز توافق گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 دیدگاه در “تنظیم قرارداد فروش سهام
  • ۱۴۰۰-۰۷-۱۲ at ۸:۱۹ قبل از ظهر
    Permalink

    سلام ممنون بسیار خوب بود

    Reply
    • ۱۴۰۰-۰۷-۱۲ at ۸:۳۲ قبل از ظهر
      Permalink

      سلام
      تشکر از نظر شما

      Reply
  • ۱۴۰۰-۰۳-۳۱ at ۷:۱۲ قبل از ظهر
    Permalink

    عالی بود مختصر و مفید
    خداقوت

    Reply
    • ۱۴۰۰-۰۳-۳۱ at ۳:۲۶ بعد از ظهر
      Permalink

      تشکر و ممنون از نظر شما.

      Reply
  • ۱۴۰۰-۰۲-۱۱ at ۵:۰۱ بعد از ظهر
    Permalink

    مطالب عالی بود

    Reply
    • ۱۴۰۰-۰۲-۱۲ at ۴:۵۱ قبل از ظهر
      Permalink

      سلام، تشکر

      Reply
  • ۱۳۹۷-۰۹-۲۱ at ۱۰:۳۲ بعد از ظهر
    Permalink

    باسلام وسپاس دریک قراردادمشارکت درساخت مجتمع تجاری (بعضی ازاملاک دارای قولنامه وتعدادی دارای سندرسمی مباشندکه این املاک باهم تجمیع وبه مجتمع تجاری تبدیل شده اند) بعضی ازمالکین مطابق قرارداد مشارکت موظف به انتقال سند سهم سازندگان بعدازاجرای سقف اول وبعضی دیگرموظف به انتقال سهم سازندگان بعدازاخذ پایانکارشده اند سازندگان ازمالکینی که موظف به انتقال سندبعدازاجرای سقف اول مجتمع شده اند شکایت مطالبه وجه التزام مقرردرقراردادکه به ازای هرروز تاخیرمبلغ یک میلیون تومان میباشدنموده اند باتوجه فوق وذیل ایا سازندگان موفق به دریافت وجه التزام میشوند. ۱-سازندگان بدون اطلاع رسانی قبلی به مالکین وبراساس محتوای دادخواست خود۱۹ماه بعدازاجرای سقف اول دادخوست خودرامطرح نموده اند .۲-مالکین بلافاصله بعدازدریافت دادخواست سازندگان مقدمات انتقال سندرافراهم نمودند وبرای سازندگان اظهارنامه فرستادند اماسازندگان به دلیل اینکه درقراردادموظف به پرداخت کلیه هزینه های نقل وانتقال ودارایی سهم خود میباشند حاضر به ارائه مدارک وحضوردردفترخانه نشدنذ وبه اظهارنامه مالکین پاسخ ندادند.۳-سازندگان شکایت خودرادرتقابل بامالکین که قبلا ازانها شکایت نموده اندمطرح کرده اند زیراسازندگان به دلیل فرارازپرداخت مالیات وعدم تعهددرمقابل خریداران حاضربه انتقال سند به نام خودنیستند.۴-سازندگان به یکی ازمالکین که با سه مالک دیگرسندمشترک دارد نسبت به پرونده مطالبه وجه التزام رضایت کتبی داده اند.۵-سازندگان هنوزموفق به اخذپایانکارنشده وقادربه تجمیع وتفکیک وافرازنبوده زیرابعضی املاک قولنامه ای میباشند.ایامیتوان درموردبند۵ازسازندگان شکایت نمود؟چگونه؟باتشکر

    Reply
    • ۱۳۹۷-۰۹-۲۳ at ۹:۵۶ قبل از ظهر
      Permalink

      با سلام؛
      اگر دادخواست سازندگان پیرو اظهارنامه آن ها مبنی بر اتمام سقف اول و تعیین دفترخانه باشد و تعهد را مطالبه نموده باشند و مدارک ایشان برای مقدمات انتقال سند کامل بوده و گواهی عدم حضور نیز گرفته باشند، میتوانند وجه التزام را تا تاریخ امتناع ایشان از پذیرش سند مطالبه نمایند.

      Reply